Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia

13 sierpnia 2021

NR 7 (Sierpień 2021)

Blog firmowy
Pomiędzy content marketingiem a PR-em

0 43

Prowadzenie bloga firmowego ma pozytywny wpływ na budowanie relacji przedsiębiorstwa z konsumentem – wie o tym 89% content marketerów (Content Marketing Institute, 2020), którzy już na stałe wprowadzili blogi jako część strategii contentmarketingowych marek. Coraz częściej mówi się też o funkcji content marketingu w tworzeniu wizerunku marki. Warto pamiętać o szerszej perspektywie korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego: ten kanał to nie tylko platforma służąca pozyskiwaniu linków i umieszczaniu treści podporządkowanych SEO, ale również kolejne narzędzie do komunikacji z odbiorcami. Wiąże się to z wieloma możliwościami.

Połączenie różnorodnych działań z zakresu content marketingu, SEO i public relations pozwala na określenie konkretnych celów i uzyskanie bardziej precyzyjnych efektów. Między innymi dzięki temu coraz lepiej możemy określać mierniki działań wizerunkowych firmy.
Zanim jednak zbudujemy wizerunek eksperta i nawiążemy relacje z partnerami, influencerami czy mediami – warto poznać profity płynące z prowadzenia bloga firmowego. Spójrzmy na blog jak na miejsce, gdzie marka może stać się specjalistą w swojej branży i zabrać ważny głos w dyskusji. A wtedy pole korzyści z prowadzenia takich działań zdecydowanie się poszerzy.

POLECAMY

Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?

  1. Zwiększenie ruchu organicznego
    Jeśli prowadzisz sklep internetowy, na pewno zależy Ci na tym, by odwiedzało go jak najwięcej unikalnych użytkowników. Dobrą formą generowania takiego ruchu na stronie jest prowadzenie bloga firmowego. Dzięki zoptymalizowanym, merytorycznym treściom podniesie pozycje konkretnych podstron oraz wzmocni autorytet całej domeny. Ciekawe treści przykują uwagę użytkowników, a Google zauważy, że odwiedzane podstrony dostarczają im korzyści. Dzięki temu „nagrodzi” domenę i poprzez blog wzrosną też pozycje innych URL-i, np. podstron sklepu internetowego. Grunt to dobrze zoptymalizowana strona i generowanie unikalnych, inspirujących i przydatnych treści w oparciu o często wyszukiwane frazy kluczowe.
  2. Wzmacnianie wizerunku eksperta w swojej branży
    Ważne jest to, by poznać swoją branżę i jej specyfikę. Dzieląc się treściami poradnikowymi, przewodnikami czy inspiracjami, poszerzamy horyzonty naszych czytelników, a tym samym wzmacniamy zaufanie do marki i jej oferty. Dostarczanie przydatnych treści zwiększa prawdopodobieństwo, że odbiorca skorzysta akurat z naszego produktu czy usługi. Dzięki temu zapamiętuje również naszą markę i następnym razem może skorzystać z naszej porady poprzez wyszukanie nazwy firmy, a nie frazy kluczowej. Warto pamiętać, by działać w oparciu o strategię content marketingową. Treści powinny być spójne i powiązane ze sobą, np. za pomocą kategorii czy tagów. Dzięki temu czytelnik będzie dobrze wiedział, jakie informacje może u nas znaleźć.
  3. Nawiązywanie i rozwój relacji
    Silna marka pomoże w relacjach z partnerami, blogerami czy mediami. A one z kolei wesprą wzajemną wymianę treści, poszerzą naszą bazę kontaktów, umożliwią uczestnictwo w wydarzeniach branżowych w sieci i poza nią. Dzięki temu obecność naszej marki w branży wzrośnie, podobnie jak świadomość na jej temat w grupie docelowej i nie tylko. W przypadku przedsiębiorcy sieć kontaktów jest szczególnie przydatna w prowadzeniu biznesu. Nieograniczone możliwości współpracy z udziałem bloga zachęcają do tego, by spojrzeć na ten kanał w szerszej perspektywie. Niewiele trzeba, aby wpłynął pozytywnie na rozpoznawalność marki.
  4. Pozyskanie kontaktów do potencjalnych odbiorców
    Poprzez newsletter, w którym będziemy zbierać najważniejsze i najświeższe informacje dotyczące bloga, możemy oferować także innego rodzaju treści, również te płatne. Jeśli czytelników zainteresuje nasz content, nie będą wahali się, by podać adres mailowy i pozostać w kontakcie. Newslettery to kolejne narzędzie, które wspiera budowanie relacji z odbiorcami i umożliwia dostarczanie treści spersonalizowanych pod konkretną grupę odbiorców. Możemy np. przygotować newsletter z informacjami tylko dla klientów zainteresowanych konkretnym produktem lub poradami na określony temat. Umożliwi nam to zbliżenie się do naszych odbiorców, wyjście naprzeciw ich potrzebom oraz wzmocnienie relacji. Subskrybent poczuje się doceniony, kiedy otrzyma treści dostosowane do jego preferencji, a dla nas będzie to pozyskany kontakt, który może pozostać w przyszłości naszym stałym klientem.
  5. Wpływ na budowanie narracji marki oraz zaufania do niej
    Dzięki sekcji blogowej, oprócz oferowania ciekawych treści eksperckich, możemy również informować o tym, co dzieje się w naszej firmie. Zarówno pod kątem bieżących wydarzeń branżowych, jak i zmian w kwestii samej oferty. To wtedy edukujemy klienta i pokazujemy, jak korzystać z naszej usługi czy produktu. Może to być kolejnym punktem wyjścia do budowania relacji z naszymi konsumentami.
  6. Content na media społecznościowe
    Opracowując strategię na prowadzenie mediów społecznościowych, warto wziąć pod uwagę wykorzystanie tego kanału do podpromowania nowych treści na blogu. W oparciu o artykuł z bloga warto stworzyć interesującą infografikę z wykorzystaniem danych i informacji zawartych w tekście. Możemy również nagrać wideo z rozmową na temat opublikowanego materiału. Umożliwi to nam zapoznanie odbiorców z naszymi ekspertami. Opcji jest wiele, grunt to odpowiednie dopasowanie formatu treści do medium i preferencji odbiorców.

Wpływ bloga na kształtowanie wizerunku marki

Wymienione wyżej korzyści wyraźnie wskazują, że blog firmowy to kolejne medium umożliwiające budowanie relacji: z konsumentami, z odbiorcami naszych treści, z użytkownikami mediów społecznościowych czy z potencjalnymi partnerami do współpracy. Opracowując strategię, należy wziąć pod uwagę najważniejsze aspekty prowadzenia bloga, czyli jego cel, grupę docelową oraz ogólny pomysł na treści. Jak postrzegana ma być nasza marka? Co chcemy powiedzieć o branży i o brandzie? Warto zastanowić się, jaką wybierzemy perspektywę narracji oraz tone of voice. Należy też pamiętać, by zachować spójność z innymi kanałami marki. Na co warto więc zwrócić uwagę przy budowaniu bloga firmowego?

Wizerunek marki wyłaniający się na blogu
Warto zastanowić się, jaką relację chcemy utrzymywać z czytelnikiem i w jaki sposób będziemy się do niego zwracać. Czy będziemy zdystansowani, a może nasze komunikaty obfite będą w treści humorystyczne? Wszystko zależy od wartości i wizerunku naszej marki. Ton na blogu może być nieco inny niż w pozostałych kanałach, ale warto pamiętać, by był spójny z pozostałymi wysyłanymi przez nas komunikatami. Jeśli nasza marka zachowuje poważny ton, lepiej będzie podtrzymać go również na blogu i skupić się na edukacyjnych treściach obfitych w wiedzę, zamiast na żartobliwych memach.

Wizerunek autora
Kim będzie autor bloga? Kto będzie podpisywał się pod naszymi artykułami (albo publikacjami zewnętrznymi)? Warto zadbać o zakładkę „o nas” na stronie marki. Dzięki konkretnym osobom stojącym za treściami zyskamy na autentyczności. Nasz content będzie bardziej atrakcyjny i angażujący dla odbiorców, jeśli będą mieli świadomość, że mogą zapytać o coś autora lub wejść z nim w dyskusję na jakiś temat. W końcu o budowanie relacji tutaj chodzi.

Merytoryka i rodzaj publikowanych treści
Opracowując strategię, warto wziąć pod uwagę obszary tematyczne oraz poruszane problemy i zagadnienia. Pomocne może być porządkowanie treści według kategorii i tagów. Dzięki temu umożliwiamy czytelnikom odnalezienie interesujących materiałów, ale również utrzymujemy spójność komunikatów. Dobrze sprawdzą się także cykle, na przykład w formie wywiadów. Publikowane o stałej porze przyzwyczajają naszych odbiorców do regularnie pojawiających się treści i budują zaangażowanie. Formaty postów powinny być powiązane z tone of voice marki oraz tone of voice bloga. Warto wybrać, które formy contentu będą bardziej sprawdzały się w naszym przypadku. Czy będą to poradniki, czy przewodniki? Wiele zależy od branży, w jakiej działamy.

Aspekt wizualny
Od nazwy po spójność wizerunkową z brandem oraz poszczególne kategorie na blogu. Warto pamiętać, by grafiki, infografiki i zdjęcia wpisywały się w ogólną komunikację marki. Aspekt wizualny dotyczy również hierarchizacji poszczególnych nagłówków czy wytłuszczania ważniejszych treści. Warto na początku artykułu napisać w punktach, o czym będzie dany tekst. Zaoszczędzi to czasu czytelnikowi lub zachęci do dalszej lektury.

SEO strony i bloga
Hierarchia nagłówków ma wpływ również na pozycjonowanie strony i optymalizację tekstu. Przed rozpoczęciem prowadzenia bloga firmowego warto przyjrzeć się domenie i sprawdzić, czy potencjalne efekty będą odpowiednio widoczne. Na SEO ma wpływ dobór tematów, najlepiej w oparciu o research słów kluczowych. Zachowanie spójności pomiędzy tytułami tekstów a wartościami naszej marki na pewno przybliży nas do oczekiwanych efektów.

Blog jako punkt wyjścia do budowania relacji

Jedną z korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest możliwość zbudowania trwałych relacji z mediami i influencerami. By tego dokonać, potrzebujemy czasu, cierpliwości i pomysłowości.

Współpraca z mediami
Jednym z narzędzi może być stworzenie dłuższego artykułu, bogatego w ciekawe dane i informacje. Przykładem takiego zabiegu jest kampania marki VOX, działającej w branży wnętrzarskiej. Autorzy przeprowadzili serię badań poświęconych sytuacji Polaków w czasie izolacji. Skupiono się na wnętrzach domów podczas pandemii i samopoczuciu mieszkańców w trakcie przebywania we własnych czterech kątach. Na podstawie odpowiedzi ankietowanych opracowano dwa raporty, których celem było m.in. uzyskanie wzmianek w mediach o szerokim zasięgu oraz linków przychodzących do strony, wpływających na poprawę widoczności SEO domeny.
 

Rys. 1. Fragment tekstu kampanii digital PR marki VOX oraz jedna z infografik uzupełniających raport. Źródło: vox.pl

 

Badanie 1. Życie Polaków podczas izolacji
Badanie przeprowadzono wkrótce po wejściu w życie ograniczeń dotyczących pandemii COVID-19, gdy życie wielu ludzi zostało niemal całkowicie przeniesione do granic ich domów. Ankieta dotyczyła szeregu kwestii, w tym dobrego samopoczucia, spokoju ducha i umiejętności pracy zdalnej.

Badanie 2. Relacje i spotkania Polaków w czasie pandemii
W drugim badaniu zwrócono uwagę na relacje międzyludzkie i wpływ pandemii na przyjmowanie gości, a także porównano obecne zachowania i zachowania sprzed pandemii. Uczestnicy zostali poproszeni o opinie na temat form i częstotliwości spotkań z bliskimi.
Efekty działań były zadowalające, ponieważ pojawiło się 289 publikacji w mediach o szerokim zasięgu (takich m.in. jak: natemat.pl, niezalezna.pl, onet.pl, wprost.pl, chillizet.pl, wp.pl) oraz 155 linków przychodzących do strony (w tym 92 linki dofollow). Marka nie tylko zyskała rozgłos w mediach różnych branż, ale również pokazała, że w obliczu kryzysu stoi po stronie swoich odbiorców – interesuje się nimi, wychodzi naprzeciw, jeśli...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy