Dołącz do czytelników
Brak wyników

DigitalPR

7 czerwca 2022

NR 10 (Maj 2022)

Budowanie wizerunku w sieci za pomocą content marketingu w trzech krokach

0 43

Każdy specjalista ds. PR dobrze wie, że niebagatelną rolę w budowaniu wizerunku marki odgrywa komunikacja w internecie. Klasyczny PR zastępowany jest nowymi formami tworzenia treści i synergią różnorodnych dziedzin marketingu. Silnie zarysowana tożsamość marki to podstawa sukcesu w komunikacji z grupą docelową. Marka, która potrafi nawiązać dialog ze swoimi odbiorcami, ma szansę stać się liderem w branży i generować wysoką sprzedaż. Jak zbudować jej tożsamości i połączyć działania PR z content marketingiem w sieci?

Dlaczego content marketing jest ważny?

We współczesnej rzeczywistości gospodarczej konkurencyjność jest na tyle wysoka, że bardzo trudno jest przebić się w gąszczu ofert i wybrać produkt odpowiedni dla siebie. Ważną częścią składową sukcesu rynkowego jest silna tożsamość oraz odpowiedni wizerunek marki. Jeśli nie mamy dobrze opracowanej strategii komunikacji, pole do wyróżnienia się na tle konkurencji znacząco się zawęża. Doprecyzowanie grupy docelowej umożliwia nam większą skuteczność i dotarcie do klientów, na których nam zależy. Przydatne może więc być dokładne określenie tożsamości naszego brandu. Jeśli klienci będą go lubić i cenić, a nawet utożsamiać się z nim – otworzy nam to drogę do zwycięstwa w rynkowej batalii. Dzięki temu w dłuższej perspektywie nie tylko nie obniżymy cen, ale będziemy mogli je podnieść, co pozytywnie wpłynie na rentowność.

POLECAMY

Można to osiągnąć m.in. dzięki działaniom content marketingowym. Blog firmowy zawierający interesujące treści branżowe czy realizacja ciekawych kampanii digital public relations pomagają budować i utrzymać tożsamość brandu, sprawiają, że markę łatwiej zapamiętać, a także umożliwiają dotarcie do właściwej grupy odbiorców. Content marketing jest zatem skutecznym w perspektywie długoterminowej i jednocześnie stosunkowo tanim sposobem na promocję marki w sieci oraz zbudowanie autorytetu wśród odbiorców.
 

Wskazówka
Content marketing w połączeniu z PR jest istotny również w przypadku marek i produktów, które z jakichś powodów nie budzą u klienta pozytywnych skojarzeń. Dzięki temu jesteśmy w stanie wpłynąć na reputację marki, zwiększyć jej rozpoznawalność, ale również szybciej odbudować zaufanie odbiorców i przekonać nowych klientów do usług firmy.

 

Krok pierwszy: strategia content marketingowa

 

Kiedy w Elephate podejmujemy współpracę z nowymi klientami, przygotowujemy dla nich jeden z najważniejszych dokumentów wspierających budowanie wizerunku marki w sieci – chodzi o strategię content marketingową.

Celem tego dokumentu jest ustalenie sytuacji zastanej brandu, a także opracowanie scenariuszy rozwoju marki i dobranie właściwych narzędzi content marketingowych, które pomogą osiągnąć określone założenia.

Dobrze opracowana strategia content marketingowa pomoże uspójnić tożsamość marki, aby mówiła ona jednym głosem w ramach różnych kanałów komunikacji, takich jak blog, wpisy gościnne czy media społecznościowe.

Ponadto dobrze opracowana strategia content marketingowa pomoże określić zestaw działań, które należy podjąć, aby wyróżnić się na tle innych firm, a także zrozumieć własnych klientów i lepiej dopasować do nich ofertę.

Analiza konkurencji

Naszą pracę zwykle zaczynamy od analizy konkurencji. Chcemy, aby klient wiedział, jak wygląda jego otoczenie biznesowe, bo dzięki temu można będzie w przyszłości podejmować bardziej świadome decyzje w zakresie promocji. Żaden biznes nie działa w próżni, a obserwacja ruchów konkurencji to bardzo istotna kwestia. Analizy dokonujemy przy wsparciu narzędzi, takich jak Senuto, Similarweb, Ahrefs czy Newspoint. Badamy zatem, jaką widoczność i pozycje ma dany brand w sieci, ale również, w jaki sposób komunikuje się konkurencja naszego klienta i co piszą o niej media internetowe. Taki pogłębiony research umożliwia nam później dobranie odpowiednich narzędzi służących komunikacji z grupą docelową, a także zaznajomienie w aktualnych trendach danej branży.

Grupa docelowa marki

Za pomocą badań marketingowych, rozmów z klientami i pracownikami można scharakteryzować i opisać grupę docelową marki. Należy to zrobić i przygotować do tego persony marketingowe, aby każdy członek zespołu wiedział, do kogo marka kieruje swoje produkty lub usługi. Może w tym pomóc również analiza konkurencji, bo znając klientów innych firm, samemu łatwiej określić publiczność własnej marki.
 

Wskazówka
Pamiętajmy, że opisując persony marketingowe, inne pytania zadamy odbiorcom komunikacji B2C, a inne B2B. Warto podejść do tego rzetelnie i obok wywiadów z klientami i pracownikami, możemy również posłużyć się segmentacją psychograficzną oraz badaniami ankietowymi.

 

Brand voice

Brand voice to istotny element strategii marketingowej. Przemyślany i dobrze zaprojektowany głos marki jest kluczowym narzędziem pomagającym odróżnić firmę od konkurencji. Ponadto dzięki tone of voice można podkreślić wartości i osobowość marki, co dodatkowo zaznacza jej odrębność i wyjątkowość.
Bez ustrukturyzowanych elementów strategii nie jesteśmy w stanie przejść dalej i skutecznie rozwijać tożsamości marki. Aby tworzyć wartościowy content marketing i dzięki niemu poprawić wizerunek marki, należy najpierw przygotować solidne fundamenty w postaci długoterminowej strategii działania.

Krok drugi: wybór formatów contentu

Content marketing daje duże możliwości budowania wizerunku marki. W swojej pracy marketer nie musi uciekać się do jednego czy dwóch sprawdzonych rozwiązań. Praca z tekstem, obrazem czy dowolną inną formą contentu może być realizowana na różne sposoby, dzięki czemu nasz odbiorca nie będzie się nudził, a my możemy docierać ze swoim przekazem do znacznie szerszej publiczności i sukcesywnie zwiększać wpływy marki na rynku.

Blog firmowy jako element wizerunku firmy

Blog firmowy to najczęściej wykorzystywane narzędzie content marketingowe. Sam tekst nie wystarczy, ponieważ potrzebna jest również aktualna wiedza z zakresu SEO i marketingu, aby wypromować wpis.

Musimy jednak pamiętać, że systematyczna praca to jeden z istotniejszych czynników zwiększających skuteczność bloga – tylko tak możemy sobie zapewnić sukces w długim terminie.

Jako agencja opiekujemy się blogami firmowymi naszych klientów w zakresie tworzenia contentu. Naszym zadaniem jest zadbanie o to, aby atrakcyjne dla odbiorcy treści regularnie pojawiały się na blogach oraz były spójne spójne ze strategią wizerunkową i komunikacyjną marek.


Rys. 1. Fragment bloga firmowego prowadzonego dla marki VOX

Publikacje eksperckie wzmacniające wizerunek marki

W ramach pracy dla klientów zajmujemy się przygotowywaniem publikacji eksperckich, których głównym celem jest dostarczenie ruchu organicznego i zapewnienie ciągłego dopływu nowych klientów z górnych etapów lejka sprzedażowo-marketingowego. Jednak podczas tworzenia planu contentu dbamy nie tylko o wymiar czysto biznesowy, ale także o budowanie wizerunku marki w sieci. Zależy nam, aby określony brand był postrzegany przez klientów we właściwy sposób, zgodny ze strategią marketingową i przygotowanymi wcześniej charakterystykami person.

Guest posting

Wpisy gościnne to bardzo ważna składowa content marketingu. Aby osiągnąć zadowalające rezultaty pozycjonowania, nie wystarczy publikowanie artykułów na własnym blogu firmowym. Do strategii on-page należy dodać przemyślane działania off-page obejmujące właśnie publikowanie artykułów na zewnętrznych portalach i blogach. Jak to robimy? Przede wszystkim skutecznie! Dobieramy portale do charakteru działalności klienta, aby rezultaty były jak najlepsze. Następnie sukcesywnie realizujemy zaplanowane działania marketingowe, aby regularnie dostarczać klientowi nowe linki z wartościowych domen zewnętrznych.

Kampanie digital public relations oparte na contencie

Jednym z narzędzi służącym budowaniu marki są projekty content marketingowe obejmujące opracowanie i dystrybucję kampanii digital public relations. Takie działania sprawiają, że marka jest bardziej rozpoznawalna w sieci i osiąga lepsze wyniki SEO dzięki wysokiej jakości linkom zwrotnym z wartościowych portali.

Nasze publikacje znalazły się wielokrotnie w mediach o ogólnokrajowym zasięgu, dzięki czem...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy