Dołącz do czytelników
Brak wyników

Must have

12 sierpnia 2020

NR 3 (Sierpień 2020)

Content marketing is still a king
Jak pisać, żeby budować wizerunek firmy i swój

36

Wizerunek eksperta w branży pozwala na pozyskanie nowych odbiorców oraz zbudowanie zaufania. Klienci oraz partnerzy chcą być pewni, że wybierają firmę, która oferuje usługi na wysokim poziomie, a w pakiecie gwarantuje grono specjalistów chętnie dzielących się wiedzą. W jaki sposób? Między innymi na łamach bloga firmowego czy w artykułach branżowych. Jak i co pisać, żeby zyskać zaufanie?

Dzielę się wiedzą – wizerunek eksperta w branży

Osoby odpowiadające za wizerunek marki często opierają swoje działania na błędnym przekonaniu, że pisanie artykułów zarezerwowane jest wyłącznie dla PR-owców, marketingowców, content managerów czy copywriterów. Blog firmowy, teksty do magazynów lub na portale branżowe to obszary, za które powinni odpowiadać pracownicy świetnie operujący słowem oraz mający zasady poprawnej polszczyzny w jednym palcu. Czy aby na pewno? Nie zawsze! Działy kreatywne czy agencje copywriterskie mogą pomagać w tym zakresie firmowym specjalistom. W jaki sposób? Na przykład poprzez wyszukanie odpowiednich miejsc do publikacji, skompletowanie wymagań i wytycznych do tworzonych treści, narzucenie odpowiednich tematów lub słów kluczowych, a także samą weryfikację oraz redakcję tekstów. Budowanie wizerunku eksperta w branży może odbywać się na różne sposoby. Ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie portalu LinkedIn i umieszczanie wartościowych materiałów na dedykowanej do tego platformie LinkedIn Pulse lub podpinanie na swoim profilu stworzonych wcześniej artykułów do zakładki Publikacje. Taka forma przekazu daje odbiorcy poczucie, że pracownik, czyli w domyśle też firma, dzieli się wiedzą, dostarcza wartościowych treści i odpowiada na nurtujące klientów pytania.

POLECAMY

Rys. 1. Wynik wyszukiwania na frazę kuchenka. Źródło: answearthepublic.com

Uwaga czytelnika i wsparcie sprzedaży

Dobry content powinien zainteresować odbiorcę, rozwiewać jego ewentualne obiekcje i zachęcać do lektury innych publikacji. W jaki sposób wykorzystać treści jako narzędzie budowania wizerunku? Skuteczny content to ten odpowiadający na pytania oraz potrzeby czytelnika. Kto chociaż raz nie wpisał w wyszukiwarkę zapytania typu: „Kuchenka elektryczna czy płyta gazowa?”, „Jaki kolor sukienki na wesele?”, „Jaki telewizor do PS4 wybrać?”. Lubimy mieć potwierdzenie swoich decyzji w postaci konkretnych argumentów lub opinii innych użytkowników, które przekonują nas do zakupu lub podpowiadają, na co zwrócić uwagę. Aby skutecznie odpowiadać na potrzeby klientów, z pomocą przychodzą dostępne narzędzia online, które pomagają w doborze odpowiednich fraz kluczowych, np. AnswearThePublic. Po wpisaniu konkretnego słowa pokazuje się nam zbiór najczęściej wyszukiwanych przez odbiorców fraz powiązanych. 
 Jeżeli autor dzieli się wiedzą w ciekawy sposób, a dodatkowo firma posiada w swojej ofercie to, czego szukamy, droga od lektury do dodania produktu do koszyka będzie niezwykle krótka.
Klienci powinni mieć pewność, że wybierając nas, stawiają na to, co najlepsze i sprawdzone. Niezależnie od tego, czy sprzedajemy produkty pierwszej potrzeby, dobra luksusowe, czy usługi marketingowe, warto zadbać o konsumenta i sprawić, żeby poczuł się zaopiekowany. Często w tym przypadku pojawiają się wątpliwości, czy aby na pewno oferować na tacy swoje know-how. Odpowiedź jest jedna – niezmiennie warto! Budowanie wizerunku za pomocą content marketingu to inwestycja, podobnie jak budżet przeznaczany na reklamy w telewizji, prasie czy na portalach branżowych. Marketing treści poza działaniami promocyjnymi posiada wartość dodaną i służy nie tylko do generowania leadów, ale też stanowi świetną bazę do rozpoczęcia dialogu.

Rys. 2. Propozycje tematów związanych ze stołem rozkładanym. Źródło: https://app.semstorm.com/

Jak dobierać tematy na artykuły i przygotowywać teksty?

Pisanie artykułów nabiera sensu dopiero wtedy, kiedy będą interesować odbiorców i przełożą się na konkretne działania, np. wejścia na stronę internetową prowadzonego przez nas sklepu. Warto wsłuchiwać się w potrzeby klientów i w tworzonych tekstach odpowiadać na ich pytania, rozwiewać pojawiające się wątpliwości. 
Jeśli osoby odpowiedzialne za content dalekie są od wiedzy związanej z tym, czego oczekuje grupa docelowa, kluczowa jest współpraca pomiędzy poszczególnymi działami firmy i zadbanie o prawidłowy przepływ informacji. W doborze tematów na artykuły z pewnością przydatne okażą się także dedykowane narzędzia, takie jak generator tematów. 
Jeżeli chcemy poświęcić uwagę konkretnej rzeczy, wystarczy wpisać ją w pole słów kluczowych i wygenerować propozycje ułatwiające redakcję właściwego już tytułu uwzględniającego wymagania stawiane przez SEO. Pojawiające się wyniki można wykorzystać zarówno w miejscu tytułu, śródtytułów czy też wpleść je w samą treść. 
Na narzędziach się nie kończy. Gdzie szukać inspiracji na tematy? Nie będzie dużym zaskoczeniem odpowiedź: „wokół siebie”. Rozmawiajmy z zespołem, zaplanujmy burzę mózgów, zapytajmy koleżanki i kolegów o opinię. Bądźmy aktywni na portalach branżowych i zróbmy research na LinkedInie. Sprawdźmy, o co pyta środowisko zawodowe, z jakimi problemami się boryka i jakich rozwiązań szuka. Internet jest kopalnią wiedzy pod tym względem, dlatego bądźmy na bieżąco z informacjami pojawiającymi się na stronach dedykowanych naszej branży. 
Jak dobierać nagłówki i formatować treść? Z nagłówkami sytuacja wygląda podobnie jak z tytułem. Dobrym pomysłem będzie wzbogacanie ich w słowa kluczowe oraz zadawane pytania. W ich stawianiu bardzo ważne jest to, żeby faktycznie na nie odpowiadać. W innym przypadku zawiedziemy czytelników i zniechęcimy ich do lektury kolejnych tekstów. 
Formatując treść, zwróćmy uwagę na spójność wizualną. Artykuł powinien być wyjustowany, a wszystkie nagłówki – tak jak i najważniejsze fragmenty – pogrubione. W przypadku punktowania nie wolno zapominać o interpunkcji, której brak zwraca uwagę i obniża poziom merytoryki. Podczas pisania tekstu starajmy się redagować akapity nie dłuższe niż 500-600 zzs, co pozwoli uniknąć wrażenia tzw. „ściany tekstu”. Pamiętanie o tych zasadach ułatwi skanowanie treści wzrokiem i zwiększy przyjemność z czytania. 

Dystrybucja artykułów – które miejsca się sprawdzają?

Marzeniem specjalistów od contentu jest napisanie artykułu, który trafi do jak największego grona osób. Żeby tak się stało, trzeba zaplanować dystrybucję. Gdzie warto publikować i jakie miejsca się sprawdzają?

  • Blog i strona internetowa

Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzimy, blog firmowy i strona z poradami jest dobrym pomysłem. Za pomocą tekstów stworzony...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    Sandra Kluza

    sandra@conture.pl
    Sales & Marketing Director w agencji content marketingu i copywritingu – Conture. Zarządza pracą działu kreatywnego oraz sprzedaży. Odpowiada za ofertę marki i jej rozwój. W pracy ceni sobie zaangażowanie, dynamizm działania i dążenie do celu. Z szeroko pojętym marketingiem związana od 6 lat. Z wykształcenia filolog polski.
     

    Marta Bober

    pr@conture.pl
    PR Manager w agencji content marketingu i copywritingu – Conture. Odpowiada za wizerunek marki, tworzenie różnego rodzaju treści i kontakt z mediami. W środowisku zawodowym ceni sobie dobre relacje i nastawienie na wspólne osiąganie celów. Z wykształcenia filolog polski oraz Product & Brand Manager, prywatnie pracująca młoda mama, z zamiłowania copywriter.