Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowe media

13 maja 2020

NR 2 (Maj 2020)

Czy PR-owcy w pełni wykorzystują potencjał wideo w komunikacji z mediami?

166

Tworzenie wideo to konieczność dla każdego działu odpowiedzialnego za komunikację w firmie. Materiały tego typu, szczególnie te z udziałem ekspertów, są świetnym sposobem na wsparcie działań PR. Rozwój internetu oraz coraz większe możliwości, jakie daje nam technologia, sprawiają, że więcej osób tworzy content multimedialny. Niektóre materiały zyskują przychylność mediów i są chętnie wykorzystywane w publikacjach, a inne nie. Jak tworzyć wideo, które zainteresuje wydawców? Odpowiedź jest prosta. Przede wszystkim musi być ono ciekawe dla odbiorcy. Należy pamiętać, że dziennikarze chcą docierać do internautów i porywać ich serca oraz umysły. Zanim przygotujesz scenariusz, zastanów się, czy przekaz z udziałem Twojego eksperta będzie interesujący i pomocny dla normalnego zjadacza chleba.

Zacznij tak, aby zaciekawić odbiorcę 

W materiale wideo warto zacząć od konkretnego przekazu. Długie wstępy, wymienianie Twoich osiągnięć, tytułów czy projektów, w których brałeś udział, po prostu się nie sprawdzą. Tak samo jak w przypadku standardowej informacji prasowej – tytuł i lid jest kluczowy. Jeżeli w pierwszych sekundach nie zaciekawisz odbiorcy, to nie licz na to, że obejrzy wideo. Pamiętaj, aby w przekazie zawrzeć najważniejsze informacje, żeby nie zanudzać odbiorcy. Wbrew pozorom przygotowanie krótkiego materiału jest zdecydowanie trudniejsze niż dłuższego. Winston Churchill powiedział: „Gdybym miał przemawiać dwie godziny, na przygotowanie potrzebuję 5 minut, jeżeli będę przemawiał 5 minut, na przygotowanie potrzebuję dwóch godzin”. 

POLECAMY

Ściankę z logotypem zostaw na inne wydarzenia 

Jeżeli chcesz nagrać materiał na tle ścianki z logotypem firmy, to zapomnij, że media wykorzystają taki content. Wideo na tle logotypu, nawet z doskonałym ekspertem, zniechęci 99 na 100 dziennikarzy. Dlaczego? Bo będzie kolidowało z polityką redakcyjną i temat zostanie przekazany do działu reklamy. Tu sprawdzi się zasada „less is more”. Najlepiej podpisz eksperta na belce, tuż obok nazwy firmy, którą reprezentuje. Taka ekspozycja przedsiębiorstwa w postaci reklamy natywnej jest dla oka odbiorcy mało inwazyjna, wręcz naturalna. Materiał tego typu chętnie wykorzystają wydawcy. 

Materiał wideo z dystrybucją do mediów to nie reklama

Jeżeli nagrywasz materiał wideo z udziałem eksperta, to nie staraj się na siłę kilka razy upychać nazwy firmy w wypowiedź, która trwa niespełna 3 minuty. Zdecydowanie wystarczy, jeśli podasz ją raz, bo materiał i tak zostanie opatrzony odpowiednią belką. Jeśli prezentujesz wnioski z badania, raportu czy barometru, wskazane jest powołanie się na nazwę podmiotu, który je przygotował. Przekaz eksperta oparty na danych ma większe szanse na wykorzystanie przez media niż materiał bazujący tylko na opiniach lub niesprawdzonych źródłach.

Mów prostym językiem 

Jeżeli chcesz, by materiał wideo z udziałem eksperta został podchwycony przez środki masowego przekazu, myśl kategoriami odbiorcy danego medium. Im temat ciekawszy dla konkretnego segmentu społeczeństwa, tym większa szansa, że radio lub telewizja o analogicznej grupie docelowej zechcą go wykorzystać. Pamiętaj – na końcu łańcucha komunikacyjnego jest widz! Trudne tematy związane z prawem, ekonomią, pracą czy biznesem prezentuj w kontekście jego życia. Pokaż, z jakimi zyskami lub stratami wiąże się dana sprawa dla przeciętnego Polaka, a staniesz się ulubionym dostawcą treści wideo dla mediów! Pamiętaj, nie używaj zawiłego i trudnego języka. Im prostszy przekaz, tym szybciej trafisz z nim do odbiorcy.

Wiarygodność to podstawa 

Materiałom wideo nie może brakować wiarygodności. Wyobraź sobie, że nagrywasz film o wymianie opon i zamiast człowieka z serwisu samochodowego, i to najlepiej w ubraniu roboczym, stawiasz przed kamerą managera PR w garniturze. Nawet jeżeli ten PR-owiec będzie mówił wartościowe informacje, to w oczach odbiorcy i tak nie będzie autentyczny. A przecież o autentyczność nam tutaj chodzi! Bardzo dobrym rozwiązaniem jest dobieranie do materiału wideo dodatkowego mówcy z zewnątrz. Może to być niezależny ekspert, psycholog czy też osoba z konkretnego ministerstwa. Dzięki temu materiał będzie miał przekrojowy charakter i stanie się bardziej opiniotwórczy oraz wiarygodny.

Inteligentne tworzenie treści 

Jeśli już zdecydowałeś się na przygotowanie materiału wideo, wykorzystaj efektywnie czas i nagraj z ekipą trzy różne wersje – do wykorzystania przez media, dla biura prasowego i do social mediów. Content dla biura prasowego może być dłuższy i trwać 5-6 minut. Na stronie internetowej dobrze sprawdzi się nawet bardziej obszerny wywiad z udziałem eksperta, bo zazwyczaj trafiają na nią osoby, które już wcześniej zainteresował dany temat w mediach tradycyjnych czy społecznościowych. Dzielisz się wideo w portalach społecznościowych? Koniecznie dołącz napisy! Na Facebooku ok. 85% treści wideo użytkownicy oglądają bez włączonego dźwięku! 

Zrób podcast z materiału wideo 

Każda platforma społecznościowa rządzi się własnymi prawami. Warto pomyśleć od razu o nagraniu dłuższego materiału, na przykład w postaci rozmowy eksperta z dziennikarzem. Wiadomo, że nie zostanie on wykorzystany przez media, ale sprawdzi się na YouTube. Pamiętaj, że najwięcej energii zabiera zorganizowanie nagrania i przygotowanie eksperta/ekspertów. 
Dlatego warto od razu nagrać też podcast. Może on być „produktem ubocznym” tworzenia materiału wideo. Podcasty cieszą się coraz większą popularnością, a grono ich odbiorców rośnie z dnia na dzień. Tworząc materiały wideo, nie zapomnij o komunikacji wewnętrznej. Taka treść sprawdzi się znacznie lepiej niż kilkustronicowy tekst, którego czytanie większość odbiorców zakończy na tytule lub po pierwszym akapicie. 

Nie wysyłaj dużym mediom linka do YouTube’a

Zmontowałeś świetne materiały dla mediów? Włożyłeś w to dużo pracy i pieniędzy? Niech będą one użyteczne dla Twojego odbiorcy! Nie wysyłaj dużym mediom linku do YouTube’a. Dlaczego? Powód jest prosty. Większe media zazwyczaj nie chcą osadzać plików z tego portalu. Wolą umieścić wideo w swoim własnym playerze. Dzięki temu mogą wyświetlić reklamę, która generuje zyski dla wydawcy. YouTube jest dobrym narzędziem do tworzenia zasięgu, więc oczywiście powinieneś zamieścić tam swoje wideo. W ten sposób dodatkowo ułatwisz pracę mniejszym mediom, które nie mają własnego playera i chętnie korzystają właśnie z YouTube’a. Polecam skorzystanie z multimedialnych agencji informacyjnych, które udostępniają pliki mediom, czy to radiowym, czy telewizyjnym, w odpowiednim dla nich formacie. Ze względu na prawa autorskie odradzam wysyłanie mediom materiałów za pośrednictwem serwisów do udostępniania plików. Nic nie doprowadzi dziennikarza do większej furii niż komunikat, że link do pobrania pliku wygasł 3 godziny temu. Dlatego umieszczaj materiały w wirtualnym biurze prasowym, które obsługuje technologię wideo. Tym sposobem skierujesz dziennikarzy do miejsca, z którego mogą pobrać plik w wybranym formacie. Co więcej, media, korzystając bezpośrednio z serwisu konkretnej firmy, mają pewność, że nie jest to fake news.

Ślepota reklamowa 

W Polsce cały czas rośnie liczba internautów stosujących różnego rodzaju programy blokujące reklamy. Wynika to z tego, że coraz częściej podczas codziennej pracy w sieci jesteśmy atakowani licznymi banerami reklamowymi. Dlatego materiały wideo z udziałem ekspertów, które są jedną z form reklamy natywnej, przyniosą zdecydowanie lepszy efekt, oczywiście pod warunkiem, że zostaną dobrze przygotowane od strony merytorycznej. W eksperckim materiale również występuje nazwa firmy lub konkretnej usługi czy produktu, a mimo wszystko, ze względu na jego charakter poradnikowy, wideo tego typu jest chętniej oglądane.

Nie zapomnij o tekście

Każdy materiał wideo powinien zostać opatrzony tekstem. Nie musi on być długi, ale dzięki niemu łatwiej dotrzesz z przekazem do mediów. Zanim dziennikarz odtworzy materiał wideo, już po opisie i najważniejszym cytacie będzie wiedział, kto i w jakim temacie się wypowiada. W pewnym sensie będzie to takie CTA, które zachęci go do pobrania materiału. Ponadto wydawca otrzyma gotowy tekst, którym opatrzy content wideo. Nie zapomnij też o tagach, dzięki którym szybciej będzie można namierzyć materiał. Treści wideo nadal jest w sieci mniej niż tekstów, dlatego lepiej się one pozycjonują. 

Jak przygotować się do nagrania materiału wideo?

Materiały wideo z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. W związku z tym osoby wypowiadające się przed kamerą radzą sobie znacznie lepiej niż 10 czy 15 lat temu, kiedy trend ten dopiero wchodził na rynek. Jednak cały czas mamy mniejszą swobodę i flow przed kamerą niż choćby Amerykanie. Z czego to wynika? Głównym powodem są nasze szkoły, które nie uczyły i nadal nie uczą tego rodzaju kompetencji. Jeżeli jako dziecko nie występowałeś publicznie, to również w życiu dorosłym będziesz miał problem, aby się przełamać i prezentować materiał przed większą grupą osób czy też stanąć przed kamerą. Oczywiście jedyną drogą do poprawy tej sytuacji jest praktyka. Dlatego nagrywaj jak najwięcej swoich prezentacji czy różnych formatów wideo na telefonie. Analizuj nagrania, wyciągaj wnioski i poprawiaj błędy. Tylko w ten sposób nabierzesz pewności siebie i odwagi. 
Poniżej przedstawiam 10 rad, które podpowiedzą Ci, na co zwrócić uwagę, jeżeli wystąpienie przed kamerą jest dla Ciebie nowym wyzwaniem. 

1. Ubranie i biżuteria
Unikaj ubioru ze wzorami czy w prążki. Na nagraniach dobrze prezentują się jednolite kolory, najlepiej niebieski i szary. W przypadku nagrania na greenscrenie nie zakładaj nic w kolorze zielonym oraz żółtym (zielony zleje się z tłem i spowoduje problem z kluczowaniem, a z żółtego wyjdzie nam brzydki pomarańczowy). Unikaj też masywnej i ciężkiej biżuterii, ponieważ po pierwsze – odwraca ona uwagę odbiorcy od tego, co mówisz, po drugie – jej brzęczenie może zakłócać dźwięk podczas nagrania. Duży dekolt, koszula z krótkim rękawem i sukienka na ramiączkach też nie są wskazane.

2. Make-up
Pamiętaj, aby zawsze przed nagraniem nałożyć puder na twarz. I mówię tutaj także o mężczyznach. Ważne, abyś podczas nagrania zawsze miał puder przy sobie na wypadek, gdyby ekipa nagraniowa nie była przygotowana. To Twój wizerunek zostanie uwieczniony na nagraniu i w Twoim interesie jest, żeby Twoja twarz nie błyszczała w materiale wideo. Jeżeli masz problem z cerą lub jakieś uczulenie, to sam puder nie wystarczy. W tej sytuacji koniecznością jest użycie korektora oraz podkładu. W przypadku kobiet warto pamiętać, żeby zrobić trochę mocniejszy makijaż niż taki, który wykonujemy na co dzień. Lampy wykorzystywane podczas nagrania są dość mocne, w związku z czym kamera łatwiej wyłapuje mankamenty na twarzy. Przed nagraniem koniecznie zwróć uwagę, czy przypadkiem szminka nie została Ci na uzębieniu. Takie sytuacje często mają miejsce, a ich usunięcie z materiału wideo jest dość czasochłonne, czyli też kosztowne. Czasami osobom występującym przed kamerą wyskakują na szyi czerwone plamy, które są spowodowane stresem. W tej sytuacji należy przerwać nagranie, wyjść na świeże powietrze, chwilę odczekać i spróbować nagrać materiał jeszcze raz. 

3. Format 
Przed nagraniem zawsze upewnij się, jaki format materiału wideo będzie realizowany – czy będzie to setka, czy wywiad, będziesz siedział, czy stał, nagranie odbędzie się w naturalnym otoczeniu czy w studiu na greenboksie, jakiego kadru i ilu kamer będą używać realizatorzy. Dzięki temu dowiesz się, jak się ubrać i zachować. W przypadku debaty lub rozmowy, gdzie występuje kilka osób, warto zapytać operatora, w którą kamerę masz patrzeć. Jeżeli udzielasz wywiadu dziennikarzowi, to patrz na niego, a gdy nagrywasz przemówienie, orędzie dla ludzi lub Twoje nagranie będzie odtwarzane podczas konferencji, patrz prosto w kamerę. 

4. Dźwięk
W przypadku mówienia do mikrofonu pamiętaj, aby trzymać go tuż przy ustach. Jeżeli masz wpięty mikroport, a jego nadajnik włożono Ci do kieszeni, to staraj się unikać gwałtownych ruchów, bo wtedy mogą powstać zakłócenia. Mikroport najlepiej wpinać na wysokości 
3-4 guzika od koszuli. Widziałam przypadek, gdzie...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy