W szeroko rozumianym pojęciu celem strategicznym PR jest budowanie i zarządzanie właściwym wizerunkiem i relacjami z otoczeniem. Jednym z celów operacyjnych temu podporządkowanych jest kształtowanie odpowiedniego wizerunku w mediach. Obecność w radiu, telewizji oraz internecie to ogromna szansa na wypromowanie marki. To, w jaki sposób zaprezentujesz się przed kamerą podczas wywiadu lub jak przygotujesz do niego swoich pracowników, jest jednym z kluczowych elementów budowania profesjonalnego obrazu firmy. Jak zrobić to dobrze?
Od czego zacząć?
Do wystąpienia należy przygotować się, zanim jeszcze ktokolwiek poprosi Cię o wypowiedź. Jak odpowiednio zrobić to krok po kroku?
POLECAMY
Bądź dostępny. Wielokrotnie spotkać można przedsiębiorców lub pracowników firm, którzy obawiając się tego, jak wypadną przed kamerą, odmawiają występu w mediach. Jeśli dziennikarz potrzebuje wypowiedzi dotyczącej branży, którą się zajmujesz, bądź pewien, że jeśli Ty się nie zgodzisz, zadzwoni do Twojej konkurencji. Jeśli będziesz otwarty na propozycje udziału w programie, a Twoje wypowiedzi będą merytoryczne i sprawne technicznie, będziesz często zapraszany. Dziennikarze mają listy sprawdzonych osób z określonych zakresów tematycznych, do których dzwonią w pierwszej kolejności. W taki sposób zbudujesz wizerunek fachowca i autorytetu w danej dziedzinie, a Twoja firma ma szansę zdobyć pozycję lidera.
Nie pozostawaj bierny. Sam stwórz listę redakcji, magazynów i dziennikarzy, którzy piszą i tworzą materiały z Twojej branży. Zaproponuj, że będziesz pisał artykuły lub udzielał porad w programach telewizyjnych i w sieci. Zapraszaj dziennikarzy na ciekawe wydarzenia w firmie, organizuj konferencje prasowe.
Sprawdzając, na jakim tle występują goście w programach informacyjnych, można się wiele nauczyć o tym, jak tło pomaga lub niweczy wysiłki występujących osób.
Podobnie postępuj z mediami lokalnymi i ogólnopolskimi, skierowanymi już nie do branży, tylko do Twoich klientów. Większe zaufanie budzi wywiad, audycja czy specjalistyczny artykuł niż reklama lub materiał sponsorowany.
Co zrobić, gdy zadzwoni dziennikarz?
Jesteś już przygotowany i nie panikujesz.
Podczas rozmowy ustal podstawowe szczegóły. Zapytaj, jaki jest ogólny temat, którym interesuje się dziennikarz. Ustal najważniejsze zagadnienia, a nawet poproś o przedstawienia konkretnych pytań. Pamiętaj, że nie będziesz w „Kropce nad i”, redaktor zatem nie zarzuci Cię gradem prowokujących i trudnych pytań. Będzie to raczej miła i merytoryczna rozmowa. Dziennikarzom zależy, by materiał, który dostarczą redakcji, był dobry i został wyemitowany lub opublikowany, w związku z tym zazwyczaj chętnie dzielą się informacjami o tym, jakich treści się spodziewają oraz co leży w zakresie ich zainteresowania.
Dopytaj dziennikarza, co wie na temat, o którym będzie rozmowa, jaki ma do niego stosunek, skąd czerpał wiedzę. Jeśli uznasz za stosowne, możesz przesłać dziennikarzowi materiały, z którymi powinien się zapoznać. Przed wystąpieniem możesz porozmawiać, wyjaśnić kluczowe kwestie, tak by rozmowa była jak najbardziej merytoryczna i zgodna z Twoją koncepcją.
Dowiedz się, czy materiał będzie emitowany na żywo czy też będzie nagrywany, montowany i publikowany w przyszłości. Być może dziennikarzowi będzie zależało na wywiadzie online lub przez telefon.
Ustal miejsce, datę i godzinę spotkania lub nagrania. Jeśli rozmowa ma odbyć się u Ciebie w przedsiębiorstwie, przygotuj odpowiednie tło –
jeśli to możliwe z widocznym logo Twojej firmy. Gdy będziesz opowiadał o produkcji, niech w tle będzie widoczna na przykład Twoja hala produkcyjna. Zawsze staraj się pokazać to, z czego jesteś najbardziej dumny. Postaraj się, by nic nie przeszkadzało w tle. Wszyscy znamy sytuacje, w której mistrzowie drugiego planu kradli uwagę i rujnowali nawet najlepiej przygotowany materiał. Otoczenie, w którym się pokazujemy, podkreśla nasz prestiż i renomę firmy. Przygotowując scenerię dla spotkania online, podejdź do zagadnienia równie starannie.
W telewizji ważne jest to, co mówisz, ale jeszcze większe znaczenie ma to, jak się zaprezentujesz. Ważny jest ton głosu, sposób gestykulacji, mimika, sposób patrzenia i poruszania się, a także strój. Obraz przekazuje więcej niż głos.
Jeśli będziesz brał udział w panelu czy rozmowie w szerszym gronie, ustal, z kim będziesz rozmawiał. W ten sposób będziesz miał możliwość wcześniejszego zaznajomienia się z osobami, z którymi przyjdzie Ci wymieniać argumenty. Dowiedz się też co nieco o dziennikarzu, który będzie prowadził audycję. Obejrzyj prowadzone przez niego audycje, zapoznaj się ze sposobem prowadzenia rozmów.
Dowiedz się, ile czasu będzie trwało nagranie. Wbrew pozorom do krótkiej wypowiedzi należy przygotować się dokładniej, by w kilku słowach lub zdaniach zawrzeć sedno. Szanuj ustalenia dotyczące spotkania. Grafik anteny jest nieubłagany, dziennikarz musi ustalić dostępność studia na nagranie programu, tym bardziej jest to istotne, gdy audycja odbywa się na żywo. Spotkania w sieci rządzą się podobnymi zasadami. Przy nagrywanym wywiadzie poza redakcją, dziennikarz musi uzgodnić dodatkowo np. czas pracy kamerzysty. Jeśli jednak z przyczyn od Ciebie niezależnych nie będziesz mógł wywiązać się z umowy, postaraj się zawiadomić o tym możliwie szybko lub wyślij kogoś w zastępstwie.
Uwaga!
Zawsze zachowuj ostrożność – rozmowy prowadzone z dziennikarzami „off the record”, te nienagrywane i niefilmowane, które według Ciebie mają półprywatny charakter, tak naprawdę nigdy takimi nie są.
Jak zachować się podczas nagrania?
Mikrofon
Przed wejściem na antenę otrzymasz przypinany do ubrania mikrofon i od tego czasu wszystko, co powiesz, zostanie nagrane i „może zostać użyte przeciwko Tobie”. Mikrofony działają również po zakończeniu emisji. Szczególnie w materiale na żywo jesteś odpowiedzialny za każde wypowiedziane słowo!
Rolą dziennikarza jest zdobywanie ciekawych i ekskluzywnych informacji. Każda wzmianka może stać się wiadomością publiczną. Nie zapominaj, że tylko Ty jesteś odpowiedzialny za wypowiadane treści, dlatego staraj się, by Twoje wypowiedzi były jednoznaczne i zawsze zawierały tylko to, co może być ujawnione poza firmą.
Jeśli wywiad będzie realizowany za pomocą dowolnego narzędzia do prowadzenia spotkania w trybie online, kilka minut przed wejściem na antenę otrzymasz link i zostaniesz poproszony, by połączyć się ze studiem. Sprawdzona zostanie jakość połączenia – czy dobrze Cię słychać i widać i czy słyszysz prowadzącego. W celu uniknięcia pogłosu najlepiej zaopatrz się w słuchawki, by głos wydobywający się z Twojego komputera nie był słyszalny dla odbiorców. Wydaje się, że przypomnienie o wyłączeniu telefonu i głosowych powiadomień w komputerze jest banalne i oczywiste, jednak bardzo łatwo o tym zapomnieć.
Przygotuj sobie kartkę z najważniejszymi punktami i informacjami. Daty, nazwiska, procenty i wyliczenia, które teraz wydają się oczywiste, przed kamerą mogą wypaść z głowy.
Kamera
W telewizji ważne jest to, co mówisz, ale jeszcze większe znaczenie ma to, jak się zaprezentujesz. Ważny jest ton głosu, sposób gestykulacji, mimika, sposób patrzenia i poruszania się, a także strój. Obraz przekazuje więcej niż głos.
W studiu patrz na dziennikarza lub swojego rozmówcę, z którym prowadzisz dialog. Nie patrz w kamerę, prowadź dialog z dziennikarzem i na nim skup wzrok. Nie rozglądaj się, nie zwracaj uwagi na otoczenie, pracujących techników ani kamery. Staraj się być naturalnym, pamiętając, by stosować otwartą mowę ciała. Jeśli nie jesteś zadowolony ze swojej wypowiedzi, a materiał nie jest na żywo, możesz poprosić o powtórkę całości albo konkretnego zdania.
Podczas wywiadu online ustaw kamerę komputera, tak by była naprzeciwko twarzy, unikaj kadrów od dołu. Postaw laptop na książkach lub kartonie. Patrz w kamerkę, choć nie jest to konieczne podczas całego spotkania, szczególnie gdy w programie bierze udział większa liczba gości. Po zakończonej audycji czy wywiadzie pozostań na miejscu aż do wyłączenia kamer, mikrofonów lub zejścia z wizji. Prowadzący poinformuje, kiedy to nastąpi.
Rozmowa
Dyskusja z innymi zaproszonymi gośćmi czy tzw. wywiad jeden na jeden – od tego zależy, w jaki sposób powinieneś przygotować to, co chcesz powiedzieć. Jeśli będzie to rozmowa panelowa, zapewne będziesz miał niewiele czasu na szerokie przedstawienie swoich poglądów i przemyśleń. Przygotuj zatem najważniejsze tezy i argumenty, które koniecznie chcesz zaprezentować. Przedstaw je na samym początku audycj...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem