Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia

10 listopada 2020

NR 4 (Listopad 2020)

Jak odnieść sukces w komunikacji z pokoleniem silver

0 389

W Polsce żyje więcej osób w wieku 60+ niż dzieci i młodzieży. To ogromna, ponad 9-milionowa grupa liczniejsza niż wszyscy mieszkańcy Austrii. Ludzi w przedziale wiekowym 50-59 jest aż 5 milionów – niewiele mniej niż mieszkańców Danii. Polscy „silverzy” mogliby zasiedlić tereny sąsiadujących ze sobą Słowacji i Austrii, nie zostawiając miejsca dla ludzi poniżej pięćdziesiątki. Czy marki mogą pozwolić sobie zatem na ignorowanie całych państw?

Nie mogą, a przynajmniej nie powinny, tym bardziej, że to dopiero początek lawinowego starzenia się polskiego społeczeństwa. W 2050 r. niemal co druga spotkana na ulicy osoba będzie po 60. roku życia. A na pewno co trzecia. Zamiast popadać w popłoch (a często podawaniu tych danych towarzyszy wydźwięk katastroficzny) i wypierać ten fakt ze świadomości, skupiając się na młodych odbiorcach – „zetkach” i „milenialsach” – najrozsądniej będzie poznać i zrozumieć ignorowanego dotąd konsumenta. Jaki jest, co lubi, a czego nie, gdzie go znaleźć?

POLECAMY

Jakie jest pokolenie silver?

W grupie wiekowej 55+ zawierają się dwie, a nawet trzy generacje – w związku z tym, że żyjemy coraz dłużej i przybywa osób długowiecznych: 90-letnich i starszych. WHO dzieli okres życia nazywany starością na trzy etapy. Przed długowiecznością są jeszcze: wczesna starość (60-74 lata) i późna starość (75-89 lat). Jednak nazwanie osoby 60-letniej, a nawet i 70-letniej starą jest ryzykowne. Bardzo często bowiem współcześni silverzy czują się dużo młodziej niż wskazuje ich wiek metrykalny. „W środku wciąż mam nieco ponad 20 lat” – mówią niejednokrotnie, podkreślając swój apetyt na życie.
Ma to swoje podłoże biologiczne – dzięki aktywności, dobrej diecie i dostępowi do usług medycznych ludzie starsi są dziś w lepszej formie niż osoby w tym samym wieku 30 lat temu.

Ciekawostka

Poniższe prawidłowości zaobserwowano w badaniu przeprowadzonym na Wydziale Nauk o Sporcie i Zdrowiu oraz w Centrum Badawczym Gerontologii na Uniwersytecie w Jyväskylä w Finlandii. Porównano w nim sprawność fizyczną i poznawczą osób w wieku od 75 do 
80 lat z osobami w tym samym wieku w latach 90. 
Okazało się, że wśród mężczyzn i kobiet siła mięśni, szybkość chodzenia, szybkość reakcji, płynność wysławiania się, rozumowanie i pamięć robocza są obecnie znacznie lepsze niż u osób w tym samym wieku żyjących wcześniej.


Dodatkowo na subiektywne odczuwanie swojego wieku ma wpływ dostęp do nowoczesnych technologii (89% osób w wieku 50-65 lat posiada smartfona, 17% tradycyjny telefon komórkowy) i internetu, z którego silverzy z roku na rok coraz liczniej korzystają (aktualnie w grupie wiekowej 55-64 w sieci porusza się 56% jej przedstawicieli, w grupie 65-74 wskaźnik ten wynosi 33%, a w grupie 75+ jest na poziomie 11% – wg CBOS, lipiec 2020). W klasyfikacji ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy