Dołącz do czytelników
Brak wyników

Must have

12 lutego 2020

NR 1 (Luty 2020)

Jak wygrać w walce o żelazny tron? Lekcja skutecznej komunikacji z serialu Gra o tron

0 1474

Choć ostatni sezon Gry o tron wywołał skrajne emocje wśród fanów, to z pewnością serialowi nie można odmówić tego, że stał się absolutnym fenomenem popkultury. Gra o tron to kopalnia motywów oraz cytatów, które z powodzeniem możemy wykorzystać w świecie marketingu i PR.

Jedną z najchętniej cytowanych książek, wykorzystywanych w kontekście biznesowym, jest Sztuka wojny Sun Tzu opracowana w VI w. p.n.e. Jej uniwersalność i ponadczasowość sprawiają, że możemy czerpać z niej garściami, jeśli działamy w otoczeniu biznesowym. To samo można powiedzieć również o Grze o tron.
Nie wierzysz – jesteś gotowy na mały eksperyment?

POLECAMY

Dopasuj cytat do źródła: 

  1.  Sztuka wojny.
  2.  Gra o tron.

(poprawne odpowiedzi znajdują się na końcu artykułu).

  1. Człowiek bez strategii, który lekceważy sobie przeciwnika, nieuchronnie skończy jako jeniec.
  2. Kiedy nie ma się czego bać, tchórz może być tak samo odważny, jak każdy inny.
  3. Na wojnie chodzi o zwycięstwo, nie o upór.
  4. Zawsze dbaj o to, by wrogowie byli zbici z tropu. Jeśli nie są pewni, kim jesteś czy czego chcesz, nie będą wiedzieli, co zrobisz za chwilę. 

Jak widzisz, kultowość serialu Gra o tron polega również na tym, że możemy z niego wynieść uniwersalne, cenne lekcje dotyczące zarządzania komunikacją w otoczeniu biznesowym. Doceni je na pewno każdy strateg szukający zarówno inspiracji, jak i case studies związanych z budowaniem oraz prowadzeniem komunikacji.

Gotowy na przegląd kultowych cytatów z serialu Gra o tron? No to zaczynamy.

  1. Nigdy nie zapominaj o tym, kim jesteś…

…bo świat na pewno o tym nie zapomni. Uczyń z tego swoją siłę, a wtedy przestanie być Twoim słabym punktem. Zrób z tego swoją zbroję, a nikt nie użyje tego przeciwko Tobie. 
Nie bez powodu te słowa usłyszał nie kto inny, jak Jon Snow.
Walka o autentyczność to jeden z najważniejszych elementów komunikacji. Stratedzy głowią się, co to znaczy być marką autentyczną i na czym polega tajemnica postrzegania marek jako tych, które zachowały swoją tożsamość. Te dość enigmatyczne i trudne do zdefiniowana pojęcia są tym bardziej cenne. 
Firma consultingowa ATKearney1 wskazuje autentyczność oraz unikatową i wyrazistą wartość jako jedne z głównych cech, dzięki którym młodzi konsumenci doceniają marki o charakterze digital native (Digital Native Vertical Brands). Mowa o „mniejszych” markach, które rozwijają swój biznes dzięki wyjątkowej, oryginalnej ofercie oraz skoncentrowaniu się w 100% na obecności online. Choć są to marki funkcjonujące na rynku kilka bądź kilkanaście lat, to od samego początku skutecznie budują własny świat, stawiając na oryginalne wyróżniki i odpowiadając na ściśle zdefiniowane potrzeby konsumenckie. DNVBs chętnie działają w oparciu o strategie PR oraz buzz marketing, który buduje pożądany wizerunek marki w oczach konsumentów.

Przykłady 
Allbirds to marka oferująca buty z ekologicznej wełny, która postawiła na skrajny minimalizm. Produkt jest pozbawiony brandingu (w przeciwieństwie do wiodących graczy na rynku sneakersów), a sam design bardzo oszczędny. W DNA marki wpisana jest dbałość o środowisko i ekologia. Dzięki tym zabiegom marka jest spójna i przede wszystkim autentyczna dla grupy docelowej.
Heist oferuje innowacyjne rajstopy oraz bieliznę dla kobiet na całym świecie – niezależnie od rozmiaru czy odcienia skóry. To jedna z niewielu marek w tak znaczącym stopniu odpowiadająca na zróżnicowane potrzeby kobiet i wprowadzająca udogodnienia inspirowane kobiecymi potrzebami.
Z drugiej strony marki o mocnej pozycji coraz częściej sięgają w swojej komunikacji do własnych korzeni, stawiając na wyrazisty storytelling oparty na motywie dziedzictwa. 
Sprzyja temu także trend związany z nostalgią, szczególnie mocno oddziałujący na pokolenie milenialsów i często wykorzystywany jako narzędzie marketingowe ze względu na ogromny potencjał zakupowy tej grupy.

Rys. 1. Heist odpowiada na potrzeby wszystkich kobiet
Źródło: https://www.heist-studios.com/

Przykład 
Marka Wedel powróciła w swojej komunikacji do chłopca na zebrze – zaprojektowanego w dwudziestoleciu międzywojennym przez plakacistę Leonetto Cappiello na zlecenie Jana Wedla. 

  1. Winter is… always coming, czyli bądź zawsze gotowy na kryzys

Jedno z najczęściej cytowanych zdań z Gry o Tron, wypowiedziane przez Neda Starka, obrazuje podstawową zasadę zarządzania komunikacją. Kryzysów nie da się w pełni uniknąć, ale można się do nich odpowiednio przygotować. Dzięki dokładnemu monitoringowi mediów możesz wyłapać kryzysową sytuację, zanim nabierze ona rozpędu. Opracowanie scenariuszy kryzysowych, wewnętrznych procedur antykryzysowych oraz zasad działania w social mediach pomoże Ci zachować zimną krew w czasie kryzysu wizerunkowego. Im więcej scenariuszy przemyślisz i przygotujesz, tym mniej sytuacji będzie w stanie Cię zaskoczyć w wirze wydarzeń. Kiedy zima przyjdzie niespodziewanie, będziesz wiedzieć, jak postępować.

Case study nr 1
Gdy sieć kawiarni Green Cafe Nero otrzymała informacje o zatruciach pokarmowych, wywołanych prawdopodobnie przez ciasta spożywane w lokalach, nie czekała ani chwili i uruchomiła działania zgodne z opracowanymi wcześniej procedurami. Z pełną transparentnością i otwartością komunikowała się z otoczeniem za pomocą social mediów. 
Głos w sprawie bardzo szybko zabrał także prezes sieci, który opublikował wideo w mediach. Szybka reakcja marki oraz podjęte przez nią kroki związane ze zmianami we wszystkich lokalach sprawiły, że sieć kawiarni Green Cafe Nero wyszła z kryzysu bez szwanku.
Wideo z wypowiedzią prezesa Adama Rignera można obejrzeć na Facebooku Green Cafe Nero:
https://www.facebook.com/greencoffeepl/videos/1942072165823089/

  1. You know nothing, Jon Snow, czyli nie bierz niczego za pewnik 

Nie tylko Jon Snow powinien pamiętać, że pycha nie prowadzi do niczego dobrego. Nie ma nic bardziej irytującego w komunikacji niż marki, które idą w zaparte, mimo że fakty mówią same za siebie. Nikt nie jest nieomylny. Musisz zaakceptować fakt, że możesz się mylić. Co wtedy zrobić? Najlepiej po prostu przyznać się do błędu.

Case study nr 2
Taylor Swift opublikowała informację o wycofaniu swojego albumu z serwisu streamingowego Apple Music na znak protestu w sprawie decyzji firmy o wprowadzeniu trzymiesięcznego bezpłatnego okresu dla użytkowników. W tym czasie artyści mieli nie otrzymywać wynagrodzenia z tytułu odsłuchanych utworów. Apple Music błyskawicznie zareagował na Twitterze i oświadczył, że wycofuje się z poprzednich ustaleń. Choć niektórzy twierdzą, że akcja była mądrze wyreżyserowanym spektaklem, to warto czerpać garściami z tego case study w kontekście otwarte...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy