Dołącz do czytelników
Brak wyników

Good practices

17 marca 2022

NR 9 (Luty 2022)

Marka osobista PR Managera. Jak budować swój wizerunek, pracując w cieniu?

0 171

Podobno marka osobista to wszystko to, co ludzie mówią o Tobie chwilę po tym, gdy wyjdziesz z pokoju. Zastanów się, czy w ogóle mówią o Tobie, czy o marce, którą budujesz dla kogoś innego? Po co Ci, PR-owcu, marka osobista, skoro tyle czasu i energii poświęcasz na budowanie wizerunku firmy, w której pracujesz? Przecież firma i Ty to jedno. Na pewno? W firmie X popracujesz 5, 10, może 15 lat, a Twoja marka osobista będzie z Tobą przez całe życie. Myślałeś kiedyś o tym?

PR-owiec to osoba, która o budowaniu wizerunku wie bardzo dużo. Co więcej, większą część jej czasu pracy zajmuje właśnie budowanie silnej marki. Tylko nie swojej. Bardzo często PR-owiec pisze przemówienia dla prezesów, prowadzi media społecznościowe, udziela wywiadów, które podpisywane są nie jego nazwiskiem. Pracuje w cieniu. Każdy w branży zna nazwisko jego szefa, a nazwisko osoby od PR-u? Niekoniecznie. Dlaczego tak ważne jest budowanie marki osobistej PR Managera? Bo jak doskonale wiesz – wizerunek to wizytówka, a wizytówka nie może być anonimowa.
 

POLECAMY


Od czego w ogóle zacząć?

Budowanie strategii własnej marki to jedno z najtrudniejszych zadań. Dlatego trzeba do niego podejść jak do próby zjedzenia słonia – po kawałku, krok po kroku, aż praca pod własnym nazwiskiem stanie się dla Ciebie naturalna.

Checklista. 
Od czego zacząć budowanie marki osobistej PR Managera?

  1. Znajdź coś, co Cię wyróżnia!
  2. Pomyśl o kanale.
  3. Stwórz słowa kluczowe.
  4. Przywitaj się!
  5. Bądź systematyczny!
  6. Nie porównuj się.
  7. Stań się ekspertem.


Zanim zdecydujesz się na własny cykl/systematyczne publikacje – komentuj wpisy innych. Ale merytorycznie. Zabieraj zdanie na interesujące Cię tematy, dziel się wiedzą i doświadczeniem. Prowokuj dyskusje. Daj się poznać. Oswój się z tym, że publikujesz jako Ty, a nie jako administrator firmowych profili. Ktoś prosi o radę – napisz jak Ty rozwiązałeś podobny problem albo co byś zrobił. Opisz, jak ten temat zrealizowano w Twojej firmie – upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu, jednocześnie promując markę, dla której pracujesz.
Chcesz zacząć pisać jako Ty, podzielić się własnym doświadczeniem, opowiadać o Twoim hobby? Brawo, to pierwszy krok do budowania silnej marki osobistej. A jak wykonać kolejne?

  1. Znajdź coś, co się wyróżnia!
    Zastanów się, co może Cię wyróżniać. Może masz nietypowe zainteresowania, ciekawą pasję – przecież jako PR-owiec musisz mieć lekkie pióro – wykorzystaj tę umiejętność. Możesz pisać ciekawie właściwe o wszystkim. Gdy znajdziesz swój wyróżnik, nie przejmuj się, że ktoś już podjął ten temat! Pamiętaj, na rynku nie ma monopolu na tematy – tam znajdzie się miejsce dla każdego. Możesz pisać o tym samym, ale w zupełnie inny sposób, podejść do tematu z innej perspektywy. Sam styl pisania może być Twoją wizytówką. Najważniejsze, żeby to było coś, co naprawdę lubisz, co Cię kręci – wtedy Twoje pisanie będzie naturalne i wiarygodne, a Tobie będzie sprawiało przyjemność.
  2. Pomyśl o kanale
    Gdy już masz pomysł na siebie, znalazłeś swój wyróżnik, zastanów się nad kanałem, od którego chciałbyś rozpocząć. Nie zaczynaj od wszystkich naraz, bo szybko się wypalisz. Najpierw skup się na jednym, ale porządnie. Jest wiele mediów, w których możesz się pokazać – Facebook, LinkedIn, Instagram, Tik-Tok, blog. Każdy z ich ma jednak różne grupy docelowe. Przemyśl, czy bardziej chcesz być PR-owcem „celebrytą” czy PR-owcem ekspertem. Określ cel swojej obecności w mediach i na jego podstawie wybierz kanał od którego chcesz zacząć. Wybrałeś dwa wyróżniki i nie możesz zdecydować się na jeden? Stwórz oddzielne kanały dla każdego z nich, ale stopniowo. Najpierw dokładnie przemyśl, czy dasz radę je prowadzić. Pamiętaj: lepiej zrobić jedną rzecz porządnie niż kilka po łebkach.
  3. Stwórz słowa klucze
    Pamiętasz, jak tworzyłeś słowa klucze dla marki firmowej? Zrób teraz dokładnie to samo. Wybierz trzy określenia, z którymi chcesz, żeby ludzie Cię kojarzyli i które na pewno zapamiętają. Posługuj się nimi, przedstawiając się. Na pewno znasz Pawła Tkaczyka. Co myślisz, słysząc to nazwisko? Że jest to człowiek zarabiający na życie opowiadaniem historii, prawda? Bo Paweł zawsze przedstawia się w taki sam sposób: „Nazywam się Paweł Tkaczyk i zarabiam na życie opowiadaniem historii”. Stwórz takie zdanie na swój temat. Tylko niech to nie będzie „jestem Ania Nowak i pracuję w firmie X”. Musi to być coś co określa konkretnie Ciebie, nawet jeśli ma niewiele wspólnego z miejscem, w którym pracujesz. Dla przykładu – na końcu tego artykułu znajdziesz notkę o autorce. Pierwsze zdanie brzmi: polonistka, miłośniczka kryminałów i dalekich podróży – posługuję się nim we wszystkich autoopisach, zarówno przy artykułach pisanych, jak i podczas wystąpień na konferencjach. Dalej są informacje o moim doświadczeniu, a na końcu nazwa firmy, w której pracuję. Dlaczego wybrałam właśnie to zdanie, które ma niewiele wspólnego z EB czy PR-em? Bo określa mnie ono jako osobę (taką mam strategię), a nie pracownika na stanowisku X i chcę być kojarzona z tymi trzema aspektami. Polonistka – bo prowadzę cykl związany z ciekawostkami językowymi (np. dlaczego mówimy „sam jak palec”, skoro palców jest pięć), w którym korzystam z mojego wykształcenia. Miłośniczka kryminałów, bo kiedyś publikowałam sporo naukowych teksów na temat polskiej literatury kryminalnej i ciągle jest to moja pasja, a dla kogoś może być wstępem do rozmowy. Chyba każdy z nas przeczytał w życiu jakiś kryminał, prawda? (wiesz, że przypowieść o Kainie i Ablu to pierwszy kryminał?). Miłośniczka dalekich podróży – bo to coś, co kocham, o czym zawsze chętnie porozmawiam i niezależnie od stanowiska zawodowego to się nie zmieni. Jeśli Twoim celem jest budowanie marki wyłącznie jako PR-owca, to napisz to, nie musisz sięgać wyłącznie do prywatnych doświadczeń. Pamiętaj, że ujawnienie prywatnego hobby nie oznacza, że musisz pokazywać swoje prywatne życie! Nie bój się pokazać, że masz zainteresowania poza swoją pracą. Wybierz coś, z czym się utożsamiasz i z czym chcesz być kojarzony. Coś, co będzie trwałe, będzie zapadało w pamięć i pod czym chętnie się podpiszesz. Trudne zadanie? Poproś o pomoc najbliższych, znajomych z pracy. Niech wypiszą trzy słowa, z którymi im się kojarzysz. Ryzykowne? Co zrobisz, jeśli nie będzie się to pokrywało z Twoimi słowami? Zbudujesz swoją markę osobistą, na swoich warunkach, od nowa.
  4. Przywitaj się
    Masz już wybrany kanał i słowa, które Cię definiują – czas się pokazać (pomijam aspekt budowania strategii, bo jako PR-owiec masz to w małym palcu). Przywitaj się, wpleć zdanie, z którym chcesz być kojarzony, napisz, czym się zajmujesz i czym chcesz się podzielić. Zachęć do dyskusji. Zaproś znajomych do obserwowania. Jeśli zdecydowałeś się publikować posty na swoim profilu na LinkedIn, to po prostu stwórz hasztag, pod którym będą wszystkie Twoje wpisy. Prosta rzecz, a często o tym zapominamy.
  5. Bądź systematyczny!
    Nie czekaj na natchnienie. Publikuj regularnie. Wybierz jeden dzień w tygodniu, w którym opublikujesz post na wybrany przez Ciebie t...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy