Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

8 maja 2020

Moda na TikToka i moda na TikToku

71

TikTok ma teraz swoje wielkie pięć minut. Największą zaletą materiałów publikowanych na platformie jest ich autentyczność i radość, jaką wywołują. Misją TikToka jest, jak mówią twórcy, budowanie społeczności swobodnie dzielącej się wyobraźnią, wiedzą i ważnymi chwilami. Zdaje się to pokrywać z wizją budowania zaangażowanej grupy odbiorców, czyli głównym celem marek obecnych w mediach społecznościowych. Aplikacja znana głównie z wideo wyzwań to już nieodłączna część marketingowego równania branży fashion. Dlaczego TikTok i tematy modowe idą ze sobą w parze? Sprawdźmy!

Kluczem są krótkie, spontaniczne formy wideo. Aplikacja jest trzecią z najczęściej pobieranych aplikacji w Polsce (po Messengerze i WhatsAppie). Liczba jego polskich użytkowników wynosi 2,5 mln. Na całym świecie TikToka używa regularnie już pół miliarda osób – większość w wieku 13-25 lat. Nastoletni użytkownicy stanowią dla marek ogromną bazę kontaktową, tym bardziej atrakcyjną, że najpopularniejsi z nich mogą poszczycić się milionami obserwatorów. Firmy starają się więc docierać do nich m.in. dzięki hashtagowym wyzwaniom z nagrodami. Reakcje TikTokerów na te posty przerastają najśmielsze oczekiwania. Choć nadal trudno zbadać bezpośredni wpływ platformy na sprzedaż, obecność na TikToku z pewnością prowadzi do „zakotwiczenia” świadomości o marce w pamięci użytkowników.

Konkurencja dla giganta?

TikTok stanowi konkurencję m.in. dla portalu YouTube, który na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zrewolucjonizował spojrzenie na materiały filmowe w mediach społecznościowych. Wideo to klucz do podświadomości potencjalnych klientów. Nie da się ukryć, że podstawą działania zarówno portalu YouTube, jak i TikToka jest reklama. Jednak dziś, YouTube wręcz „bombarduje” swoich użytkowników przekazem reklamowym. Reklama na TikToku nie jest tak agresywna. Opiera się na czterech formatach: Brand Takeover – reklama pojawiająca się tuż po otworzeniu aplikacji, In-Feed Video – pełnoekranowe wideo w sekcji „Dla Ciebie”, Hashtag Challenge – stworzony przez markę challenge ma oddzielną stronę, promowany na liście popularnych hashtagów oraz Branded Effects – dający markom możliwość stworzenia własnych filtrów 2D i 3D (co pozwala następnie użytkownikom na używanie ich przy tworzeniu własnych tiktoków). Poza wyżej wymienionymi formami, w aplikacji znajdują się również dobrze już znane, z innych platform, lokowanie produktów i działania influencer marketingowe. TikTok jest jednak medium wprowadzającym współpracę tzw. social mediowych liderów opinii na zupełnie nowe tory. Działania marek w aplikacji często traktowane są jako narzędzie wspierające „tradycyjny” influencer marketing, ale należy mieć na uwadze, że pozwala on generować dużo większe zaangażowanie, a co za tym idzie – dużo większe zyski.

W liczbach o związku TikToka z modą

Siłę TikToka doskonale obrazuje przykład amerykańskiej firmy Ralph Lauren. Jej debiut w aplikacji, podczas rozgrywek US Open w sierpniu 2019 roku, sprawił, że była pierwszą, która wykorzystała unikalny hashtag #WinningRL do stworzenia wyzwania ściśle powiązanego z tak popularnym wydarzeniem. Ralph Lauren wyprodukował serię krótkich filmików z udziałem tenisistki Diany Silvers, która poprzez platformę dzieliła się swoimi wskazówkami i trikami tenisowymi. Zachęcano w nich użytkowników do nagrywania podobnych treści i oznaczania ich hashtagiem. Aktywność samej marki, jak i osób odpowiadających na challenge uzyskała ponad 700 mln wyświetleń. Dla porównania – materiały o tej samej treści, jednak profesjonalnie nagrane i zmontowane, opublikowane przez Ralpha Laurena w serwisie YouTube zyskały jedyne 8 tys. wyświetleń i nie udało im się zaangażować odbiorców do interakcji.

Konto @ralphlauren w aplikacji TikTok zasłynęło challengem #WinningRL

 

Na utworzenie oficjalnego konta zdecydowali się także modowi giganci tacy jak Nike, Calvin Klein czy Guess. Choć na kontach @nike i @calvinklein nie znajdziemy więcej niż 50 filmów, liczby wyświetleń tagów związanych z brandami robią wrażenie.

Zrzuty ekranu profilu i postów @nike w aplikacji TikTok

Zrzuty ekranu profilu i postów @calvinklein w aplikacji TikTok

 

Warto też wspomnieć o działaniach Guess. Ta amerykańska firma odzieżowa zasłynęła na TikToku już w 2018 roku, kiedy przeprowadziła interaktywną kampanię promowaną hashtagiem #InMyDenim. Do współpracy Guess zaprosił popularnych TikTokerów, którzy poprzez krótkie filmiki z modowymi metamorfozami z jeansami marki, zachęcali obserwatorów do wzięcia udziału w wyzwaniu i dzielenia się swoimi stylizacjami.

Zrzuty ekranu profilu i postów @guess w aplikacji TikTok – w tym postu z kampanii #InMyDenim (środkowy)

 

Analizując działania branży fashion nie możemy zapomnieć o marce Adidas. Choć nie prowadzi ona swojego oficjalnego konta, wykorzystała TikToka do promocji kolekcji Adidas Neo na rynku chińskim, a obecność firmy w aplikacji przejawia się w licznych działaniach influencer marketingowych i challengach. Trzy najpopularniejsze hashtagi związane z marką to #adidas – 513,1 mln wyświetleń, #adidasgirl – 24,5 mln wyświetleń oraz #adidaschallenge – 4,1 mln wyświetleń.

https://www.youtube.com/embed/pzyBMNS6a18

Adidas użył aplikacji...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy