Dołącz do czytelników
Brak wyników

Toolbox

18 sierpnia 2022

NR 11 (Sierpień 2022)

Nie bój się SMS-ów!

0 134

Żyjemy (a przede wszystkim pracujemy) w czasach, kiedy twórców jest więcej niż odbiorców treści. Szukamy więc sposobu, żeby mieć pewność, że nasz przekaz dotrze do grupy docelowej i co więcej – spotka się z oczekiwaną reakcją. Dlatego warto zainteresować się SMS marketingiem. Kiedy wysyłać SMS-y i jakimi funkcjami warto się zainteresować?

Czy SMS marketing jest dla mnie?

Praca osoby zajmującej się komunikacją nie jest dziś łatwa. Liczba miejsc, w których warto pojawić się ze swoim komunikatem, jest tak duża, że często nie wiemy, które medium wybrać, żeby mieć pewność, że nasza wiadomość rzeczywiście dotrze do odbiorcy. Okazuje się jednak, że jedno z najbardziej efektywnych narzędzi mamy zawsze pod ręką. Aż 93,9% Polaków korzysta z SMS-ów, a 64,8% wysyła lub odbiera je nawet codziennie – wynika z Raportu Komunikacja SMS w Polsce przygotowywanego przez SerwerSMS.pl. 
Jednocześnie mam wrażenie, że powszechność SMS-ów i ich prostota paradoksalnie sprawia, że często zapominamy o nich jako o narzędziu, które możemy wykorzystywać w naszych komunikacyjnych działaniach. A przecież prostota korzystania i szeroki zasięg usługi sprawiają, że możemy dotrzeć do wszystkich – niezależnie od demografii, ulubionych mediów społecznościowych czy kompetencji cyfrowych.
Jak pokazuje wspomniany już Raport Komunikacja SMS w Polsce, SMS-y lubią nie tylko marketerzy (93% badanych uznaje marketing SMS za skuteczne narzędzie wspierające sprzedaż, a 91,4% firm uważa konwersję ze sprzedaży poprzez SMS-y jako bardzo dobrą lub satysfakcjonującą), ale też konsumenci – 82,7% respondentów nadal chce otrzymywać informacje handlowe. Brzmi obiecująco, prawda?
 

POLECAMY

Rys. 1. Raport Komunikacja SMS w Polsce SMS-y 6 edycja, SerwerSMS.pl


Dlaczego SMS-y są tak skuteczne?

Komunikacja SMS jest bardziej osobista niż inne formy kontaktu. Podobnie jak w przypadku dobrze przygotowanego newslettera, kiedy dostajemy SMS, mamy wrażenie, że ktoś wysłał go specjalnie (a nawet tylko) do nas. Ten niemal intymny wymiar sprawia, że chętniej i szybciej wykonujemy zadania, które otrzymaliśmy (np. zaproszenie na webinar, przypomnienie o deadlinie zgłoszeń). Co więcej – czujemy się niekomfortowo, gdy ich nie realizujemy. Dlatego tak ważna jest personalizowanie wysyłek.
SMS dostajemy od razu – nie musimy czekać, aż użytkownik/użytkowniczka znajdzie czas czy zaloguje się do portalu społecznościowego. Nie musimy się też bać, że algorytm nie pokaże im naszej wiadomości. Zawsze mamy pewność, że komunikat dotrze.
Także niszowość staje się tu atutem. Komunikacja SMS nie jest jeszcze bardzo rozpowszechniona, a więc nie konkurujemy z wieloma podmiotami. Prym w stosowaniu wiadomości tekstowych z pewnością wiedzie branża e-commerce, ale przedstawicieli świata PR wciąż ze świecą szukać. To Twoja szansa!
SMS-y są też po prostu lubiane przez odbiorców i odbiorczynie. Raport Komunikacja SMS w Polsce przygotowywany przez SerwerSMS.pl prezentuje zalety wymieniane przez Polaków: szybkość (50,5%), niski koszt (48,6%), niezawodność w dostarczaniu komunikatu 42,5%, łatwy dostęp (41,4%), prostota korzystania (41%).
 

Rys. 2. Raport Komunikacja SMS w Polsce SMS-y 6 edycja, SerwerSMS.pl


Kiedy SMS-y mogą się przydać?

Możliwości komunikacji za pomocą SMS-ów ogranicza jedynie nasza wyobraźnia. Obecnie narzędzia do SMS marketingu dają tak dużo możliwości, że wysyłka SMS-ów sprawdzi się w praktycznie każdej branży, zarówno w działaniach marketingowych, jak i PR czy media relations.

Jak Fundacja WOŚP wykorzystuje wysyłki SMS?

  • SMS Premium – wysyłka SMS-ów charytatywnych w czasie Finałów WOŚP.
  • SMS-y od sztabów zbierających pieniądze w czasie Finału z szacunkowymi kwotami.
  • SMS-y do sztabów zbierających pieniądze w czasie Finału z przypomnieniem o terminach różnych formalności.
  • SMS-y od uczestników – pozdrowienia w radiu Pol’and’Rock.
  • SMS-y do uczestników – przekazywanie ważnych informacji uczestnikom wydarzeń, np. Festiwalu Pol’and’Rock.
  • SMS-y do dziennikarzy – przypominanie o konferencjach prasowych, poczęstunkach prasowych i innych ważnych wydarzeniach.
  • SMS-y do wolontariuszy – zarówno od głównego koordynatora, jak i od poszczególnych liderów grup/szefów sztabów (dzięki możliwości tworzenia subkont).
     

Lekcja 1. Kiedy skorzystać z komunikacji SMS? 

  • Kiedy komunikat jest krótki i konkretny. 
  • Kiedy komunikat jest ważny/jednostkowy/wyjątkowy. 
  • Kiedy zapraszamy na wydarzenie lub o nim przypominamy. 
  • Kiedy chcemy poinformować o ważnej dacie/deadlinie. 
  • Kiedy chcemy dotrzeć do odbiorców i mieć jak największą pewność, że przeczytają wiadomość. 
  • Kiedy ważne jest jak najszybsze przekazanie komunikatu. 


Możliwości SMS marketingu

Mimo że mamy do czynienia z krótką formą, możliwości komunikacji SMS są naprawdę spore. Moje ulubione funkcje to:

  • Nazwy nadawcy – nie musisz (ale możesz!) wysyłać wiadomości, której nadawcą jest numer telefonu, możesz wybrać własną nazwę nadawcy i w taki sposób pokaże się ona w skrzynce użytkownika.
  • Personalizacja wiadomości – jeśli odpowiednio przygotujesz i zaimportujesz bazę – możesz personalizować wiadomości np. zacząć SMS od imienia lub wysłać konkretny kod promocyjny.
  • Możliwość dodania linku – chcesz, żeby odbiorca/odbiorczyni trafił na Twoją stronę internetową? Dodaj link do niej!
  • Planowanie wiadomości – możliwość zaplanowania komunikatów to dzisiaj niezbędna funkcja, również w narzędziach przeznaczonych do wysyłki wiadomości tekstowych. Dzięki temu możesz zaplanować wiadomości na przyszłość i w ten sposób zaoszczędzić swój czas.
  • Szablony – zaoszczędzić swój czas możesz także, przygotowując szablony wiadomości, które w zależności od kampanii uzupełnisz odpowiednią treścią.
  • Odbieranie wiadomości – czy wiesz, że możesz nie tylko wysyłać, ale i odbierać wiadomości za pomocą narzędzi do SMS marketingu?
  • Widgety – niektóre narzędzia umożliwiają pokazywanie SMS-ów, które otrzymaliśmy od użytkowników (przydatne np. w przypadku rozgłośni radiowych i SMS-ów z pozdrowieniami) lub statystyki ich dotyczące (np. SMS Premium).
     
Rys. 3. Automatyczna odpowiedź na SMS Premium na rzecz WOŚP

 

Rys. 4. Widget przygotowany przez SerwerSMS pokazujący, ile już udało się zebrać pieniędzy dzięki wysyłce SMS Premium


Koniecznie zwróć uwagę

Czujesz, że SMS mark...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy