Dołącz do czytelników
Brak wyników

Good practices

18 sierpnia 2022

NR 11 (Sierpień 2022)

Wizerunek marki osobistej lidera w przedsiębiorstwie

0 133

Niemal każdego dnia spotykamy się z pojęciami: „lider”, „marka”, „przedsiębiorstwo”. Często zupełnie tych pojęć ze sobą nie łączymy, bo nie do końca jesteśmy świadomi, czym one w praktyce są, jak ważne jest ich połączenie i jak dużą korzyść mogą przynosić sobie nawzajem.

W ciągu ostatnich lat świadomość ta na szczęście zaczęła wzrastać. Inaczej podchodzimy dziś do swoich ról zawodowych, marek i biznesów niż jeszcze kilka lat temu. Można zauważyć również, że coraz większa liczba przedsiębiorców bardziej dostrzega ważność budowania i rozwoju marki osobistej, a także potrzebę zatrudniania w swoich przedsiębiorstwach osób przywódczych, które poprowadzą należycie zespoły. Nie chodzi tu jednak o zatrudnienie tylko menedżera czy koordynatora zespołu, a przede wszystkim lidera…
Każdy specjalista chce być liderem, każdy dziś może nim być, ale czy każdy, kto może nim być, faktycznie nim jest? Niestety, w życiu nie wygląda to tak kolorowo, jak się rysuje. W każdym przedsiębiorstwie znajdziemy szefa, kierownika, menedżera – nie w każdej jednak znajdziemy człowieka godnego miana lidera.

POLECAMY

Rola lidera w przedsiębiorstwie

Lider jest osobą, która w szczególny i odpowiedni sposób potrafi zarządzać zespołem, przewodzi wszelkimi działaniami projektowymi, nadaje kierunek grupie oraz dba o jego bieg, a także bierze pełną odpowiedzialność za swoje decyzje.

Usłyszałam kiedyś stwierdzenie, że pracownikiem, menedżerem czy dyrektorem się bywa, a liderem się po prostu jest. Uważam, że bardzo trafnie oddaje to praktyczną rolę lidera w przedsiębiorstwie. Szef, menedżer wyłącznie zarządza zespołem, pracownik wykonuje swoje obowiązki – tak najczęściej to wygląda. Lider natomiast odpowiednio zarządza zespołem i wykonuje dobrze swoje obowiązki, a do tego ma konkretną wizję, misję i cele. Wychodzi on przed szereg, odważnie stawia kroki, pozwala ludziom myśleć samodzielnie, inspiruje ich, motywuje, daje im możliwości rozwoju, angażuje w pracę oraz ciągnie ich za sobą. Nie zapomina o ludziach, wyciąga z nich potencjał, pokazuje nowe ścieżki.

Jakie są cechy dobrego lidera?

Dobry lider jest charyzmatyczny, pewny siebie, empatyczny, uczciwy, odważny, konsekwentny, otwarty na ludzi, godny zaufania, obiektywny w ocenie. Łatwo nawiązuje relacje, uważnie słucha, nie wymusza niczego na innych, nie manipuluje innymi i nie uzależnia od siebie.
Lider to w mojej ocenie najlepszy mentor i coach, który potrafi skutecznie wpłynąć na współpracowników, a także na ich rozwój osobisty i zawodowy. Dba on o ich rozwój, bo zdaje sobie sprawę z tego, że wzrost ludzi powoduje wzrost przedsiębiorstwa. Jest on autorytetem dla innych, potrafi przyznać się szczerze do błędu, zauważa dobre i złe strony, wyciąga wnioski, uczy się na błędach i pokazuje innym, że warto to robić. Nie wstydzi się swoich porażek i zupełnie to nie umniejsza tego, kim on jest i co zbudował.
 


Nie ma kompleksów na punkcie swojej osobowości, nie ma poczucia ani niższości, ani wyższości, cały czas się uczy, zarówno od ludzi na niższych, jak i wyższych stanowiskach, bo nie jest wszechwiedzący, co głośno i otwarcie potrafi przyznać.

Czym lider wyróżnia się w tłumie?

Wyróżnia się on tym, że rozumie ludzi. Doskonale wie, że człowiek jest najważniejszy w przedsiębiorstwie. Wie, że zaangażowanie ludzi w poszczególne procesy rozwojowe jest ogromnie ważne, a ludzie zawsze chcą być częścią czegoś ważnego i chętnie się angażują, kiedy tylko dostają taką możliwość.
Warunkiem zaangażowania ludzi jest to, że mają jasno określone cele i przejrzystą wizję, którą rozumieją oraz w której mogą odnaleźć cząstkę siebie. Tutaj lider odgrywa kluczową rolę, bo to dzięki niemu ludzie mogą i chcą się zaangażować, a także rozumieją swoje miejsce w działaniu.
 

Ludzie chcą nie tylko się angażować, ale mieć realny wpływ na działania firmowe i chcą też być zauważani oraz adekwatnie doceniani. Przywódca doskonale to rozumie, dlatego stawia człowieka w centrum każdego działania, każdej podjętej decyzji i bardzo świadomie podchodzi do swoich obowiązków oraz zarządzania zespołem.
Lider potrafi budować trwałe zespoły oraz silne relacje w tych zespołach. Nigdy nie działa sam, nie ma potrzeby obnoszenia się i chwalenia wszystkim, czego dokona – woli poświęcać czas innym i chwalić innych, bo ma świadomość tego, że takie zachowania wpływają korzystnie nie tylko na pracowników, jego markę osobistą, ale też na całe przedsiębiorstwo.
Nie każdy może być liderem, ale dla odpowiedniego i skutecznego rozwoju marki firmowej czy osobistej każdy, kto zarządza zespołem, zasiada na wyższych stanowiskach w danych sektorach przedsiębiorstwa, powinien nim być. Dlatego bardzo pocieszający jest fakt wzrostu tej świadomości.

Czym jest wizerunek marki osobistej?

Marka osobista i wizerunek są często traktowane jako synonimy, natomiast jest to duży błąd, ponieważ to dwa zupełnie inne znaczenia. Wizerunek jest składową marki osobistej, marka osobista zaś jest sumą wielu składowych, tj. osobowości, wartości, kultury, tożsamości, wizerunku.
Wizerunek ma wymiar stricte zewnętrzny, czyli budujemy go na zewnątrz, poprzez zachowanie, wygląd, ogólną prezentację swojej osoby. Poddajemy go ocenie otoczenia, które to w dany sposób nas widzi, postrzega i odczuwa. Możemy go budować bez związku z marką osobistą i każdy z nas, każdego dnia, świadomie lub nieświadomie to robi.
Jednak w sferze zawodowej, niezależnie od strony zewnątrz- czy wewnątrzfirmowej, kiedy jest mowa o przedsiębiorstwie – warto budować wizerunek wychodzący z marki osobistej. Jest to ważne z wielu względów, m.in. ze świadomości siebie, swoich wartości, swojego potencjału, które są w nas głębiej. Świadomy człowiek może znacznie więcej, twardo stąpa po ziemi i wie, czego chce. Potrafi j...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy